Els Comuns preguntaran en seu parlamentària per què cinc dies després de l’accident encara no s’ha procedit a fer l’extracció del gasoil de la barca
Davant l’accident que va suposar l’enfonsament d’un vaixell pesquer a la Punta de Garbí, el primer de tot que volem dir és destacar que ningú prengués mal. Les vuit persones enrolades van poder ser rescatades sense patir cap dany personal. A partir d’aquí, la pregunta que traslladem a Capitania Marítima és per què va trigar tantes hores, gairebé dotze, a aparèixer el remolcador. Potser, amb una intervenció més immediata, s’hauria evitat l’enfonsament del vaixell i tot el que això comporta de brutícia i contaminació mentre el vaixell està mig enfonsat i els posteriors treballs per a reflotar-ho.
Avui, cinc dies després de l’accident, hem pogut constatar una forta pudor de combustible a la zona. Sembla que hi ha hagut fuita del mateix, i això representa un dany ecològic molt greu. A més la barrera per contenir possibles fuites de combustible no està ben tancada, o al menys aquesta és la sensació que dona. Esperem que el dipòsit es pugui buidar abans que els aproximadament 2.000 litres de gasoil acabin en el mar. En aquest sentit, la pregunta que ens hem de fer és per què, un cop assegurat que ningú va prendre mal, no es va prioritzar de manera urgent l’extracció del combustible. Fa cinc dies de l’accident i el perill d’un desastre ecològic continua ben present.
Segons dades oficial, aquest estiu s’han rescatat de mitjana 20 embarcacions per setmana a les costes catalanes, principalment per avaries mecàniques o per falta de combustible, especialment en embarcacions de lloguer sense títol que, com hem reivindicat en més d’una ocasió, acostumen a ser un perill per a les praderies de posidònia. Les dades també ens indiquen que es produeixen, de mitjana, dos enfonsaments anuals. A tot això, els dubtes poden aparèixer a l’hora de saber si funciona com hauria de funcionar el pla d’emergència o rescat que se suposa hi ha d’haver davant els accidents nàutics que, vistes les dades, no són tant esporàdics com pugui semblar.
Coneixem quin és el nivell d’actuació i competències de Salvament Marítim i Capitania Marítima?. Hi ha una coordinació adient entre les dues entitats? Està ben definida? Quin paper hi juga a tot això Protecció Civil? Tenen prou informació i formació al respecte de com actuar si, com ha estat el cas, un vaixell embarranca davant les costes del municipi? Moltes preguntes que ens requeriran una feina d’estudi per intentar donar resposta a totes elles i, arribat el cas, demanar major cobertura a qui correspongui.









