El govern de la ciutat ha aprovat, per segona vegada i en solitari, el plec de condicions del contracte de les escombraries i qualifica al nostre regidor de "irresponsable"
El primer que cal dir és que no és un contracte que es pugui emmirallar en l’Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible i l’emergència climàtica, o al menys no ho és d’entrada perquè el contracte deixa totes les possibles millores (com per exemple els contenidors intel·ligents o la incorporació de la fracció rebuig en la recollida comercial) a unes possibles modificacions del contracte d’aquí a un temps indeterminat.
El nou contracte tampoc preveu cap pla de prevenció de residus. Hem de tenir present que el principal problema de la nostra ciutat és la generació excessiva de residus, i el nou contracte no preveu cap avanç en aquest sentit ni cap de les mesures que es contemplen en el marc del Residu Zero.
Un altre dels punts de discrepància és la eliminació de la deixalleria mòbil. Entenem que aquesta no és una bona opció, bàsicament perquè suposa un pas enrere en la consecució dels nivells òptims i exigibles de recollida selectiva. Per altra banda, no hi ha cap element en el contracte perquè la deixalleria municipal tingui un major al·licient d’ús i al mateix temps un major rendiment. És necessari incentivar l’ús de la deixalleria per part de la ciutadania incidint sobre les reduccions de la taxa d’escombraries, però d’això no es contempla.
Hem de tenir present que la nostra ciutat es troba lluny dels nivells òptims que exigeix la directiva de residus en matèria de recollida selectiva, és a dir, que les tones de resta que es porten a l’abocador són moltes, provocant un doble efecte nociu: per un costat un increment important en el preu del cànon de les escombraries, que al final l’acabem pagant tota la ciutadania a través del rebut de les escombraries, i per l’altre costat, un augment en les emissions de gasos efecte hivernacle i, per tant, un pas enrere en la necessària i urgent lluita contra el canvi climàtic.
Tampoc estem d’acord amb el fet que “tenir un perfil polivalent” sigui un requisit de contractació laboral. Nosaltres considerem que hauria de ser l’empresa adjudicatària la que a través dels seus propis mecanismes (borses d’ocupació, llistes de substitució…) la que s’ocupés de fixar els criteris de contractació i, en tot cas, els criteris a exigir en el plec haurien d’anar únicament adreçats a millorar l’ocupabilitat de la nostra ciutat i la no discriminació laboral de qualsevol tipus.
Per acabar, no podem compartir el canvi d’última hora proposat pel govern de passar de 5 a 10 anys de durada. Si amb alguna cosa estàvem, més o menys d’acord totes les formacions polítiques fins no fa gaire, era que no podíem tornar un repetir una equivocació com va ser un contracte tant llarg com el que encara estem patint. És com si no haguéssim aprés la lliçó. A més, en el context actual de lluita contra l’emergència climàtica, 10 anys és massa temps. És un període que ens allunya de l’ètica ambiental i que va en el sentit contrari a l’essència de l’Agenda 2030.
Per tot plegat, i malgrat reconèixer una millora important en determinats aspectes lligats principalment a la neteja viària (també és cert que venim d’una situació molt precària), el nostre grup va decidir expressar en el conjunt del contracte un vot en contra. Sembla que això no va agradar a l’alcalde, poc amic de la dissidència, que, dirigint-se al nostre regidor, li va etzibar “no tenir responsabilitats de govern no vol dir actuar com un irresponsable, que és el que vostè ha fet avui aquí”. Lamentem que aquest sigui el nivell.
Leave a Comment
You must be logged in to post a comment.